Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Turning Points

Kako se u Srbiji prave uspešne kompanije

Lakše je stvoriti novu kompaniju nego podići staru, ruiniranu i na rubu propasti. To košta više: i novca, i vremena, i živaca. I koliko god da ste iskusni, koliko god se trudili da sagledate sve probleme, uvek će se desiti da se pojave novi
Piše Darko Bajčetić, ekspert za pretvaranje propalih kompanija u uspešne
Datum: 28/12/2016

Kako se u Srbiji prave uspešne kompanije

Kada razmišljam o tome šta je to što jednu karijeru čini profesionalnom i uspešnom, shvatim da je to moguće isključivo ako rad doživljavate kao zadovoljstvo i ispunjenje, a ne kao teret. Rad treba da bude uzbuđenje, da vas motiviše i pokreće da prelazite granice sopstvenih mogućnosti ali ne i sopstvenih vrednosti. To je temelj velikih stvari, velikih projekata i, samim tim, velikih ljudi.

Ako bi trebalo da izdvojim pet najvažnijih stvari u poslu, to bi bile:

- dobar tim;

- spremnost da preuzmete rizik i investirate sopstveni kapital;

- požrtvovan rad;

- bezrezervna vera u postavljene ciljeve;

- istrajnost.

U toku svoje poslovne karijere uvek sam bio pred izazovom da od neuspešne kompanije napravim uspešnu. I posle toliko godina iskustva, mogu sa sigurnošću da tvrdim da, iako ne postoji tajna formula koju bi trebalo primeniti uvek i svuda, postoje vrednosti koje nikad ne treba menjati. To je kao neka teška jednačina, sa mnogo nepoznatih; u njoj su vrednosti "poznate", a nepoznate treba rešiti.

Lakše je stvoriti novu kompaniju nego podići staru, ruiniranu i na rubu propasti. To košta više: i novca, i vremena, i živaca. I koliko god da ste iskusni, koliko god se trudili da sagledate sve probleme, uvek će se desiti da se pojave novi.

Veliko ograničenje je loš imidž kompanije i njenih brendova; još teži zadatak je povratiti poverenje poslovnih partnera, koje su te kompanije davno izgubile. Na kraju, ali ne manje važno, treba povratiti poverenje zaposlenih i u isto vreme ih naučiti da razmišljaju drugačije.

Donošenju bilo koje velike poslovne odluke - bilo da se radi o ulasku u novi poslovni poduhvat ili o ulasku u novu delatnost - prethodi sagledavanje tržišta i potencijala biznisa. Kao što ne možete delove kompanije posmatrati nezavisno i odvojeno, tako ni samu kompaniju ne možete posmatrati odvojeno od sredine u kojoj se nalazi. Interakcija je uvek obostrana, a pogled iz najšireg rakursa omogućava jasno definisanje ciljeva i strategije, sagledavajući u isto vreme sve eksterne faktore koji mogu imati uticaj.

Kad god sam donosio odluku da investiram veliki novac u neizvestan i riskantan posao, pored svega prethodno urađenog, bila je potrebna i hrabrost. Ona, u stvari, predstavlja vašu veru u viziju koju imate i u tim sa kojim radite. Članovi tima su noseći stubovi; oni moraju biti bolji od vas u svojim oblastima, kako bi sagledali svaki detalj, ne opterećujući širu sliku. Važno je da učite od članova svog tima. Zato je važno prepoznati prave ljude, obratiti pažnju ne samo na njihovu profesionalnu stručnost i iskustvo, već i na ljudske kvalitete, sposobnost da budu deo tima i da vas prate.

To je povratna sprega, bez koje nema uspeha: saradnici moraju da veruju u vašu viziju, a vi morate verovati njima. Kada imate poverenje unutar tima, to daje dodatni kvalitet vašem poslovanju, a štedi vam i vreme i novac.

Istrajnost omogućava prevazilaženje svih prepreka. Ona utire put do cilja. Čak i kada se čini da je problem nerešiv, istrajnošću i upornošću uvek se dođe do rešenja. Kada se jednom donese odluka da se ulazi u projekat, svako dalje preispitivanje je suvišno. To će vam omogućiti fokus i otvoriti put daljeg napretka.

Imajte na umu da će samo širi interes i društvena korist dati smisao vašem poslovanju, a taj se smisao ogleda u dugoročnoj održivosti. Zato je važno da se oslobodite sujete i da se ne stavlja uvek lični interes ispred širih interesa.

 

Darko Bajčetić je spasao dve ruinirane firme, Štampu i Futuru, sa 3.500 radnih mesta. Uspeh je ponovio sa Centroproizvodom, a njegov uspešan greenfield projekat bio je Doncafe.

 

 


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.