LIČNOSTI

Zašto kombinovati Baha sa društvenim akcijama? Jo-Jo Ma ima odgovor

"Učenje novog komada je kao kretanje sa jednog mesta na drugo", kaže muzičar
Zahari Vulf
Datum: 19/10/2018

Zašto kombinovati Baha sa društvenim akcijama? Jo-Jo Ma ima odgovor

Jo-Jo Ma planira da svira svite za čelo na turneji po 36 gradova. Fotografija: Mustafa Abdulaziz za Njujork tajms

LAJPCIG, Nemačka – Iako je nemoguće ne misliti na Johana Sebastijana Baha dok šetate kroz ovaj grad, u kome je proveo poslednje decenije svog života, ono što je od njegovog sveta preživelo do danas je izmenjeno do neprepoznatljivosti.

Kuća u kojoj su on i njegova porodica živeli, srušena je pre jednog veka. A Bah sasvim sigurno nije slušao toliko arapskog koliko se sada čuje u ovom, mahom imigrantskom kvartu Nojštat.

Ovde je nedavno jednog toplog popodneva Jo-Jo Ma ušetao u opštinski centar sa Stradivarijus čelom pod rukom i brzo obišao odrasle i decu koji su sedeli, bacivši jednom od njih "kosku".

"Najvažnija stvar je da unesete celog sebe u trenutak", rekao je on sutradan. Šezdesetdvogodišnji Ma bio je skroz tu. Ostao je u centru sat i po ali nije delovao kao da mu se žuri. Uklopio je razoružavajuću darežljivost – dozvolio je dvojici mladih čelista da pred grupom vežbaju na njegovom instrumentu – sa nekom vrstom socijalnog rada.

"Učenje novog komada je kao kretanje sa jednog mesta na drugo", odgovorio je on na nečije pitanje, povezujući muziciranje sa životom migranata.

Ako je Ma delovao opušteno, to je zato što njegova poseta nije ništa novo u neobičnoj karijeri ovog muzičara koji je svirao na inauguraciji predsednika i povodom godišnjice terorističkog napada.

A ono što Ma svira u tim trenucima, kako bi nas rasplakao a onda umirio, najčešće je izbor Bahovih svita za čelo. Tih šest komada su Everest u repertoaru ovog instrumenta.

U avgustu, Ma je objavio svoju treću i vrlo verovatno poslednju ploču svita, opuštenu, samouverenu, duboko čovečnu interpretaciju komada. Njegov put u Lajpcig je deo projekta vezanog za album: u naredne dve godine, posetiće 36 gradova na šest kontinenata. U svakom gradu povezaće gotovo dva i po sata muzike koja se svira gotovo bez pauze sa onim što on naziva "danom akcije" vraćanja Baha u zajednice.

Komponovane oko 1720, pre nego što se preselio u Lajpcig, Bahove svite za čelo su bile gotovo nepoznate do ranog 20. veka.

Možda bi i ostale kuriozitet da nije bilo čeliste Pabla Kasalasa koji je slučajno nabasao na snimak u Barseloni kada je imao 13 godina. Decenijama kasnije, tridesetih, i sam je snimio ploču, pustivši tako svite u svet. "Istovremeno je veličanstveno i suptilno ali i neverovatno elementarno", rekao je Ma o ciklusu.

Kada je prvi put snimio svite 1983, Ma je bio u dvadesetim godinama iako mu je karijera počela još kada je bio dete, ranih šezdesetih kada mu se porodica preselila iz Pariza u Njujork. Bilo je to sigurno, dramatično, robustno čitanje muzike sa vrtoglavim ekstremima.

Taj prvi pokušaj, kaže uz smeh, "bio je ono mladalačko 'ja sve znam'. Drugi je sredovečna konfuzija".

Taj drugi snimak "Inspirisan Bahom" objavljen je krajem devedesetih, u pratnji ingenioznog filma koji opisuje Maa kako sarađuje sa drugim umetnicima: pejzažnim arhitektom, koreografom Markom Morisom, Piranezovim bakrorezima.

Između dva albuma, Ma je od instrumentaliste postao ikona.

Ma je taj status ozbiljno shvatio i dobro ga iskoristio. Pokrenuo je Projekat "Put svile" 1998. posvećen istraživanju kroskulturnih umetničkih veza koje su se pojavile tokom konstantnih turneja Ansambla "Puta svile". Sa lakoćom je prihvatio ulogu građanina sveta i humaniste, držeći predavanja o ulozi umetnika i kulture u društvu koje se raspada.

Jedan od najvećih testova njegovih sposobnosti da komunicira sa publikom bilo je izvođenje svita u velikim dvoranama.

Prošlog septembra upustio se u nešto što se činilo kao ludost: sviranje svita na otvorenom, pred više od 17.000 ljudi u Los Anđelesu. Kritičar Njujorkera Aleks Ros nazvao je koncert "najdivnijim iskustvom godine slušanja".

Znao sam šta je mislio kada sam čuo Maa kako izvodi celu stvar ovde u Crkvi Svetog Nikole gde je Bah komponovao pre tri veka. Tokom izvođenja primetio sam novi mir kod njega. Pokreti tela po kojima je bio poznat su nestali.

"Kao mlađi muzičar", rekao je kompozitor i dirigent Esa-Peka Salonen, "imao je neverovatnu veštinu i harizmu i to se videlo na seni. Postojala je neverovatna energija i izraz u svakoj noti koju je odsvirao. A sada se opušta od toga."

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.