LIČNOSTI

Soderberg se ponovo bavi pljačkom

Režiser se vraća, i razdragan i skroman
Dejv Ickof
Datum: 19/01/2018

Soderberg se ponovo bavi pljačkom

Foto: Profimedia

Gde bi filmovi o pljački bili da nema onog čuvenog "big score" - onih koji se isplate toliko neodoljivo da mogu da izmame najotuđenijeg desperadosa iz skrovišta?

To je vrsta iskušenja koja pokreće filmove Stivena Soderberga i ujedno ga određuje kao filmskog stvaraoca. Njegovo poslednje ostvarenje, "Logan Lucky", još jedan je film o grupi razbojničkih likova koji su, ponovo, neodoljivo simpatični: ovog puta, jedan otpušteni građevinski radnik (Čening Tejtum), upošljava svog brata (Adam Drajver) i sestru (Rajli Kiu), kao i osuđenika (Danijel Krejg) da izvrše pljačku veka na Naskar trkama.

"Logan Lucky", koji će biti prikazan širom sveta u oktobru, takođe je neka vrsta omaža Soderbergovom delu "Ocean's Eleven".

Ovaj film takođe je prvo bioskopsko izdanje koje je režirao u poslednje četiri godine, nakon što je, kako se činilo, nedvosmisleno saopštio da će prestati sa snimanjem filmova.

Sada kada se, izgleda, vratio svom poslu, Soderberg je razdragan koliko i skroman. U različitim etapama svoje karijere bio je pisac, najtraženiji režiser, odmetnik i zatvorenik. Ali on je otkrio da ono čime želi da se bavi jesu filmovi, koje, bez obzira na žanr, može pogledati što više ljudi.

"Previše sam gunđao o aspektima filmskog biznisa kojima sam frustriran", rekao je nedavno. "Izgovaram stvari koje se tumače svakojako, onda ja moram da se vratim. Ali mislim da se ova zemlja već navikla na to."

Nije da je gospodin Soderberg (54) otišao u kreativno izgnanstvo; on je nastavio da radi na projektima poput "The Knick", ambiciozne drame Cinemaxa koja je na kraju ukinuta.

"Logan Lucky" je ona vrsta priče koju on voli da priča; zato što on sam proces stvaranja filma - kada je pravilno izvršen - vidi kao savršen zločin.

Soderberg je to već sročio: "Imate neku ludu ideju. Mogućnosti su da neće uspeti, ili bar neće otići u onom pravcu u kojem ste planirali da ide. Okupite tim, stvari pođu po zlu, završite nekako na kraju i - nadajmo se - preživite."

Kada govori o svojim filmovima, to deluje kao svojevrsna sesija tokom koje spoznaje stvari koje je propustio prilikom stvaranja filma.

"Na snimanju ljudi razumeju šta ja radim samo prateći me i posmatrajući gde se zaustavljam", objasnio je. "Ponekad, dok me neko ne pita, ja i ne znam kako šta funkcioniše." I mada i te kako ume da bude samokritičan, dobitnik Oskara za film o trgovini drogom "Traffic", mrtav je ozbiljan kada kaže da više neće praviti filmove kakve je nekada pravio.

"Stvarno sam izgubio interesovanje kao režiser - ne kao producent ili gledalac - za sve što se čini važnim", rekao je. "Jednostavno mi se to više ne sviđa. Ostavio sam to negde u džungli."

Nakon proboja u nezavisnim produkcijama ("sex, lies and videotape"), mejnstrim hitovima ("Erin Brockovich") i ponekim neobičnijim ostvarenjima ("Full Frontal"), Soderberg je rekao da je sve nezadovoljniji svojim opusom nakon što je snimljen "Che", biografski film o Če Gevari, koji je izašao u dva dela 2008. godine.

Film je doživeo finansijski krah, uprkos ogromnim ulaganjima. Soderberg je potrošio oko dva i po meseca na njega, a i dalje je želeo više vremena. "Che" je na kraju dobio dobre kritike, ali je doživeo komercijalni neuspeh, što je naposletku i dovelo do kraja Soderbergovih takozvanih prestižnih filmova. "'Che' je to izbacio iz mene", rekao je.

Proveo je nekoliko godina režirajući komercijalne filmove poput "Contagion" i "Magic Mike". Onda je, usrsed tih svojih apokaliptičnih samoprocenjivanja i samokritike, najednom potpuno promenio pravac: nastali su "Library", televizijski projekti poput "The Knick" i biografski film "Behind the Candelabra".

"Logan Lucky" ilustruje kako Soderberg uspeva da zadrži kompletnu kreativnu kontrolu i drži korak sa holivudskim studijima: po planu koji je zamislio, "Fingerprint Releasing" (njegova kompanija) i "Bleecker Street" (nezavisni distributer) omogućiće da ovaj film bude prikazan u najmanje dve i po hiljade bioskopa.

On je, takođe, istakao da je bio namamljen nazad na snimanje na jesen 2014. godine, kada je dobio scenario za "Logan Lucky". Iako je isprva nameravao da samo producira film i pronađe drugog režisera, osećao je da se saživeo sa rukopisom o likovima radničke klase koji mogu da postanu nešto više od karikatura.

"Oni vas iznenađuju svojim tokom misli i pogledom na svet", istakao je. "Trik je da se stereotipi koriste da se postavi osnova, a da se ljudi onda, nadamo se, iznenade."

© The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.